Thursday, September 18, 2014

Perodua Axia Wanna Buy 2014



Alhamdulillah, Insya Allah Perodua Axia Advance akan aku miliki secara hutang. Haruslah hutang, nak cash memang tak mampu lagi.

Flashback kenapa aku nak beli kereta:
  1. Aku tak kan bawa kereta orang lagi, dah fobia dengan minor accident & di marah ayah (bertambah sedih bila ayah cakap "malu mak ayah sebab kau langgar kereta orang")
  2. Aku nak senang bergerak ke mana-mana, tak nak susahkan orang utk hantar ke sana ke sini. Tambahan lagi aku tak boleh bawa motor jauh dari kawasan rumah sebab faktor keselamatan (mak ayah & tunang risau sangat)
  3. Mulanya aku nak gunakan peluang Perodua Skim Graduan. Mula-mula nak amek Viva Auto (murah) tapi viva stop production sebab nak introduce PERODUA AXIA (PCC Produa Compact Car)
  4. Finally emak ayah & tunang tak ada sebarang bantahan (mungkin diorang faham kondisi aku yang fobia driving & dimarah -incident guna kereta orang-) 
Mulanya nak amek Axia G -kira Axia paling basic lah ni yang ada auto. Harga RM35,200. Loan CIMB dah lepas dengan 3.5% interest rate, zero downpayment (tapi bila agreement siap, kene pulak letak RM1k ++ untuk downpayment), monthly RM402 (consistent) untuk 9 tahun. 

(Public Bank pon offer buat loan Axia G ni, zero downpayment)
tapi kisahnya macam tak TELUS sikit lah public bank ni... tak berapa nak tally dengan monthly dia offer RM385 utk 9 tahun dengan 3.5% interest.  

**********************************************
**********************************************

secara tiba-tiba tunang ajak beli Axia Advance pulak. terus aku cakap "i tak mampu nak bayar bulanan tinggi ye, budget i RM400 je monthly". Yg bestnya dia cakap, tak ape u bayar RM400 monthly & balance i bayar..

Axia aku nak beli ni pon sebab aku rasa aku mampu plus ade FRONT SENSOR & banyak aspek lain lagi yang best termasuklah WARNA MEMAINKAN PERANAN "LAVA RED". Overall untuk downpayment aku still mampu bayar lagi. Opkos bile nak amek kete kene letak downpayment + road tax bagai. Ok, still boleh lagi insya Allah.

Btw, macam mana kita nak pon, kita kene doa pada Allah minta dipermudahkan segala urusan. 

exterior
interior & eco-friendly
extra spacious & practical
practical & easy driving

No comments:

Post a Comment