Wednesday, January 4, 2012

come back to school

“mengimbas kembali hari pertama di sekolah”
Topik ringkas itu la yang menjadi bahan bualan di radio “hot fm“ hari ini. Kelakar bila telinga ni dengar desas desus peristiwa pemanggil..

(pemanggil pertama): “hari pertama aku sekolah, nama aku dah naik di pejabat sekolah, kesnye sebab dagu aku koyak jatuh dari meja,,,kisahnya aku dan kawan2 main ultraman waktu rehat, tiba-tiba aku diserang, kawan aku tendang aku dari belakang“

(pemanggil kedua): “aku pergi sekolah jalan kaki, jarak rumah ke sekolah dalam 1-2 km. hari pertama aku sekolah, mak aku pesan selagi tak dengar bunyi loceng jangan balik rumah...bila dah kat sekolah, aku dengar je bunyi loceng aku terus angkat beg n bekal aku, kawan2 aku tak mau balik lagi, diorang tak mau dengar cakap mak diorang, aku pun terus balik, mungkin cikgu sibuk sangat jadi diorang pun tak tahan aku balik..sampai rumah je bapak aku tanya kenapa balik awal sangat baru pukul 10, ’loceng dah bunyi, mak kata dengar loceng baru boleh balik’, rupanya tu loceng rehat...“

Rancangan TV3, Malaysia Hari Ini (MHI) pun dengan topic yang lebih kurang sama, sorang pengacara wanita cakap “anak2 sekarang diberi belanja yg mewah“ bila fitri tanya pada wanita tu diberi berapa wang belanja, jawapannya RM1.50. FUH! Dia pun mewah jugak lah..cube bayangkan..dulu2 aku sekolah rendah hanya bawa RM1 sehari, siap boleh menabung, ni pengacara tu RM1.50, dibandingkan usia dia dan aku masih jauh lagi jarak usianya. Duit belanja aku di sek menengah plak RM2.

Tapi bila aku tengok adik2 aku sekarang ni,,memang diorang mewah... sek rendah dapat RM2, kadang2 tak cukup sampai mintak tambah lagi.. amboi... yang laki sek men pun mewah juga,,bile aku cakap diorang kene kurangkan duit belanja, perhh melenting adik2 aku tu... ish ish ish...

Tapi kan,,,kenapa ea aku tak leh ingat hari pertama aku di sekolah...yg aku ingat hari pertama aku di sek men kota masai, n sek tek ert azizah,,,owh mungkin sebab time kat sek rendah aku ada kakak n abang yg sek di tempat yg sama...

Seawal usia 5 tahun aku da mula sekolah...:
Sek 1: tadika bahagia, taman rinting,,,(aku tinggal dengan embah n nyai aku)
Sek 2: sek keb kopok baru,,,(depan je dengan rumah aku)
Sek 3: sek men keb taman kota masai,,
Sek 4: sek men teknik ert azizah,,(jauh sikit kat jb, sek asrama)

Pastu aku sambung ipt:
18 thn: kolej matrikulasi johor (KMJ).. (tak lama, cume sebulan,, sains hayat)
18 thn: uitm alor gajah Melaka,,(dip in office management & technology,, ni tahun terakhir aku)

Tu la serba sedikit aku punye “education background”

No comments:

Post a Comment